Řízení křižovatky policistou – jak nechybovat

02.11.2020

Ano, uznáváme, je to vzácné skoro jako sníh na poušti, ale alespoň jednou za život se s tím setká každý řidič. Máme na mysli řízení křižovatky policistou, například z důvodu poruchy signalizačních zařízení (semaforů).

Řízení křižovatky policistou – jak nechybovat

Pojďme se tedy vypravit na fiktivní křižovatku, na které přestaly fungovat semafory. Sedíte za volantem a přemýšlíte, jak vlastně pokyny policisty s nezbytnou píšťalkou a hůlkou v ruce vypadají. A společně s vámi tápou i desítky dalších řidičů.

Předně: dopravní policista, který takto řídí dopravu na křižovatkách se jmenuje regulovčík. Jeho pokyny jsou nadřazené všemu – dopravním značkám i světelným signálům. Platí jak pro řidiče motorových vozidel, ale i pro chodce. Málokdo to ví, ale řídit provoz na křižovatce může kromě policisty ve stejnokroji také vojenský policista, strážník vojenské policie nebo dokonce příslušník hasičského záchranného sboru.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Pokud jste jako první auto v křižovatce a nejste si jisti, co policista gestikuluje, raději zastavte. Nikdy nezastavujte až před policistou, ale před hranicí křižovatky. Pokud byste křižovatkou projeli i přes policistovo znamení „stůj“, je to stejné, jako kdybyste jeli na červenou!

Signály od regulovčíka ale nejsou složité. Představit si je můžete jako semafor. Pokud policista zdvihne paži, znamená to povel „pozor!“. Na semaforu by přesně toto gesto znamenalo oranžovou barvu. Stejné pokyny při průjezdech křižovatkami jsou mimochodem i v ostatních – nejenom evropských – zemích.

V případě, že k vám regulovčík stojí čelem (nebo zády) a má rozpažené paže, znamená to, že musíte zůstat stát. Jedou naopak řidiči, k nimž je policista otočen bokem. Nejlépe to ilustrují obrázky přímo od Policie ČR.

Tento pokyn znamená „Pozor!“ a platí pro všechny řidiče. Policista jej obvykle použije, když mění směr, ze kterého budou smět přijet vozidla.

Pozor

Řidiči, kteří vidí policistu čelem či zády musí zůstat stát. Jedou naopak ti, k nimž je příslušník bokem

Stát

Tento pokyn znamená „zrychlit jízdu“. Pokud by policista gestikuloval hůlkou nahoru v menším půlkruhu, znamená to „Zpomal“.

Rychleji

Nejtěžším gestem je tzv. trojstranná uzávěra – policista má pravou paži předpaženou a levou upaženou. Připomíná to tvar písmene „L“, které i naznačuje, kdo má stát a kdo může jet. Stát musí všechna auta, která přijíždí k pravému boku policisty a k jeho zádům.

Trojstranná uzávěra

Pokračovat v jízdě naopak mají řidiči přijíždějící k levému boku policisty a odbočující vpravo nebo vlevo nebo ti, kdo přijíždějí k čelu policisty, ale jen když odbočují vpravo.

Zdroj fotografií: Policie ČR a Škoda Auto

Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz