Srovnátor.cz

Řízení křižovatky policistou – jak nechybovat

Policie ČR, ilustrační foto

Ano, uznáváme, je to vzácné skoro jako sníh na poušti, ale alespoň jednou za život se s tím setká každý řidič. Máme na mysli řízení křižovatky policistou, například z důvodu poruchy signalizačních zařízení (semaforů).

Řízení křižovatky policistou – jak nechybovat

Pojďme se tedy vypravit na fiktivní křižovatku, na které přestaly fungovat semafory. Sedíte za volantem a přemýšlíte, jak vlastně pokyny policisty s nezbytnou píšťalkou a hůlkou v ruce vypadají. A společně s vámi tápou i desítky dalších řidičů.

Předně: dopravní policista, který takto řídí dopravu na křižovatkách se jmenuje regulovčík. Jeho pokyny jsou nadřazené všemu – dopravním značkám i světelným signálům. Platí jak pro řidiče motorových vozidel, ale i pro chodce. Málokdo to ví, ale řídit provoz na křižovatce může kromě policisty ve stejnokroji také vojenský policista, strážník vojenské policie nebo dokonce příslušník hasičského záchranného sboru.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Povinné ručení můžete
mít již od:

-

Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Děkujeme za Váš zájem.

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.

Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.

Pokud jste jako první auto v křižovatce a nejste si jisti, co policista gestikuluje, raději zastavte. Nikdy nezastavujte až před policistou, ale před hranicí křižovatky. Pokud byste křižovatkou projeli i přes policistovo znamení „stůj“, je to stejné, jako kdybyste jeli na červenou!

Signály od regulovčíka ale nejsou složité. Představit si je můžete jako semafor. Pokud policista zdvihne paži, znamená to povel „pozor!“. Na semaforu by přesně toto gesto znamenalo oranžovou barvu. Stejné pokyny při průjezdech křižovatkami jsou mimochodem i v ostatních – nejenom evropských – zemích.

V případě, že k vám regulovčík stojí čelem (nebo zády) a má rozpažené paže, znamená to, že musíte zůstat stát. Jedou naopak řidiči, k nimž je policista otočen bokem. Nejlépe to ilustrují obrázky přímo od Policie ČR.

Tento pokyn znamená „Pozor!“ a platí pro všechny řidiče. Policista jej obvykle použije, když mění směr, ze kterého budou smět přijet vozidla.

Řidiči, kteří vidí policistu čelem či zády musí zůstat stát. Jedou naopak ti, k nimž je příslušník bokem

Tento pokyn znamená „zrychlit jízdu“. Pokud by policista gestikuloval hůlkou nahoru v menším půlkruhu, znamená to „Zpomal“.

Nejtěžším gestem je tzv. trojstranná uzávěra – policista má pravou paži předpaženou a levou upaženou. Připomíná to tvar písmene „L“, které i naznačuje, kdo má stát a kdo může jet. Stát musí všechna auta, která přijíždí k pravému boku policisty a k jeho zádům.

Pokračovat v jízdě naopak mají řidiči přijíždějící k levému boku policisty a odbočující vpravo nebo vlevo nebo ti, kdo přijíždějí k čelu policisty, ale jen když odbočují vpravo.

Zdroj fotografií: Policie ČR a Škoda Auto

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345

Exit mobile version