Co hrozí účastníkům silničního provozu na začátku školního roku?

10.09.2018

Začátek prázdnin je každoročně spojen se stěhováním národů, kdo může, sbalí rodinu a vyrazí na cesty, ze kterých se v ideálním případě vrátí až těsně před nástupem do práce nebo do školy. Právě nový školní rok nutí většinu rodin k návratu z dovolených a tak nejednoho z nás čeká na domácí půdě nepříjemné překvapení v podobě přeplněných parkovacích míst. Závažnějším problémem jsou ale přibývající dopravní nehody. Proč tomu tak je?

Co hrozí účastníkům silničního provozu na začátku školního roku?

Děti rozptýlené z prázdninových radovánek

Děti, které se vrací po 2 měsících do školních lavic jsou plní zážitků, které chtějí sdílet se svými kamarády a jsou ještě nesvázané povinnostmi, nesoustředí se a nedbají tolik opatrnosti. I dospělí potřebuje čas na aklimatizaci, musíme ji dopřát i dětem. Řidiči by se měli speciálně v okolí školy pohybovat s nejvyšší opatrností, snížit rychlost, sledovat okolí a věnovat se plně řízení.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Nástup nových žáků do prvních tříd

Prvňáčci bývají z nového školního prostředí vyděšení a samotná cesta do školy je pro ně neznámou. Další nevýhodou je jejich výška, při níž nemají šanci se na přechodu dostatečně rozhlédnout, stojí-li jim ve výhledu zaparkované auto. Z pohledu řidiče jsou také neviditelní, proto opět platí pravidlo, že každý řidič by měl k přechodu pro chodce v okolí školy přijíždět s maximální obezřetností. Rodiče by měli děti v prvních dnech doprovázet, vybrat s nimi tu nejbezpečnější trasu a ukázat jim, jak se rozhlédnout, kdy vstoupit na přechod pro chodce a vozovku co nejrychleji opustit.

Návrat dětí do školních lavic po prázdninách je pro ně náročný na aklimatizaci

Řidiči zapomínají na úseky, kde je škola

Většina střetů aut s chodci jde na vrub řidiče, ti by se neměli spoléhat pouze na intuici dětí a v místech, kde je vysoká koncentrace dětí (hřiště, škola, školka), by měli projíždět nižší rychlostí, koncentrovat se na dění nejen na silnici, ale i na okolních chodnících a být schopni včas zareagovat na nečekanou událost.

Statistiky:

  • Nejvíce chodců zahyne po srážce s automobilem v listopadu, prosinci a lednu a při snížené viditelnosti.
  • Příčiny usmrcení chodce: náhlé vstoupení do vozovky (nedání přednosti v jízdě automobilu), přecházení v místech, kde není přechod pro chodce, nesprávné vyhodnocení rychlosti a vzdálenosti blížícího se vozu při přecházení vozovky.
  • Při střetu chodce s automobilem jedoucím rychlostí 30 km/h má chodec šanci na přežití více než 90 %, při rychlosti 50 km/h šance klesá na 60 % a při rychlosti 60 km/h jsou šance na přežití nižší než 30 %.
  • V roce 2017 došlo k nejvíce dopravním nehodám s chodci kolem 7. hodiny ráno a od 16. do 17. hodiny odpoledne.
  • V roce 2017 došlo k 3 420 nehodám s chodci, z toho 765 bylo dětí (5 z nich bylo usmrceno).

Zdroj informací: Ročenka nehodovosti PČR 2017

Prevence dlouhodobě pomáhá snižovat tragické následky dopravních nehod při střetu s chodcem. U přechodů pro chodce u škol často vídáme v ranních a odpoledních hodinách, v časech, kdy děti chodí do školy a ze školy, hlídkovat strážníky městské policie, značky omezující rychlost na 30 km/h jsou již v okolí školy běžnou praxí.

Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz