Jak se chovat na železničním přejezdu?

29.08.2019

Uzavírky na silnicích, kolony a zvýšená hustota provozu na nejfrekventovanějších tazích po České republice, jsou velkou zkouškou trpělivosti řidičů i spolujezdců. Pod tlakem a ve vysokých teplotách jedná člověk nerozumně a mnohdy i zbrkle, proto častěji dochází ke zbytečným nehodám, které mnohdy končí i fatálně. Zprávy a denní tisk se plní informacemi o zvyšujícím se počtu nehod na železničních přejezdech a nejčastěji bývá chyba na straně řidiče, nedodržujícího předpisy, podle kterých se má na oněch přejezdech chovat.

Statistika srážek s vlakem v ČR v letech 2009 - 2018

Zákon o železničních přejezdech

Legislativa o silničním provoze nabádá řidiče k opatrnosti při jízdě přes železniční přejezd, především k tomu, aby se přesvědčil, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Nezabezpečený železniční přejezd, respektive místo, kde se pozemní komunikace kříží s železnicí, v Čechách neexistuje, liší se jen úrovně zabezpečení:

Výstražné kříže

Všechny železniční přejezdy a přechody jsou označeny touto svislou dopravní značkou. Strojvedoucí dává příjezd vlaku k těmto typům přejezdů jasně vědět houkáním vlaku a svou jízdu současně značně zpomalí.

Výstražník

Dalším stupněm zabezpečení jsou výstražná světla doplněná zvukovým signálem. Pokud bliká pozitivní (bílé světlo), je možné přejezd bezpečně přejet rychlostí maximálně 50 km/h.

Závory

Závory jsou kromě mimoúrovňového křížení železnice s pozemní komunikací jednou z nejvyšších a také nejdražších úrovní zabezpečení. Osazení jednoho přejezdu závorami vyjde na 3 – 10 milionů Kč. Ve srovnání s pouhým výstražným křížem v řádech tisíců, je to velký zásah do rozpočtu, který ale může ušetřit životy. Najdou se ale tací, kteří riskují přecházení i přesto, že jsou závory sklopené.

Rychlost při přejezdu železnice:

  • přejezd bez světelného signálu: 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 30 km/h.
  • přejezd se světelným signálem (svítí-li bílé přerušované světlo): 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 50 km/h.
    V obou případech nesmí řidič dobu přejíždění zbytečně prodlužovat.

Počet přejezdů v ČR k 31.12.2018

  • Počet přejezdů celkem: 7 858 ks
  • Počet přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem: 3 720 ks
  • Počet přejezdů se světelným zabezpečením: 3 816 ks
  • Počet přejezdů se závorami: 1 418 ks

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Na železniční přejezd se nesmí vjíždět, pokud:

  • svítí výstražná světla (2 červená střídavě přerušovaná světla)
  • je dána zvuková výstraha zvonku přejezdového zabezpečení
  • se sklápějí nebo jsou sklopené závory
  • je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak
  • drážní zaměstnanec dává znamení k zastavení vozidla
  • není možné přejezd bezpečně přejet

Dodržováním legislativy a bezpečnostních pravidel na železničním přejezdu chráníte sebe i celou svou posádku. Při srážce osobního vozu s vlakem tento několika tunový kolos tlačí auto ještě stovky metrů v závislosti na jeho počáteční rychlosti při střetu.

Autor Martin Daneš

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz

Hledat na webu Srovnátor.cz