Senioři, čepičkáři, sváteční řidiči – pro řidiče po dosažení důchodového věku existují mnohá označení, z nichž některá z nich hraničí s vulgarismy. Proč tomu tak je? Starší řidiči preferují klidnější jízdu s nižší rychlostí a někdy se tak stávají terčem nedočkavých řidičů nebo hůř – překážkou v plynulé jízdě. Za posledních 30 let se rychlost a hlavně hustota provozu rapidně zvýšila a řidiči vyššího věku, kteří svůj vůz používají omezeně na velké nákupy nebo návštěvy rodinných příslušníků, se zvyšujícímu se tempu těžko přizpůsobují.
Proč je tomu tak?
Mezi hlavní důvody patří především rychlost reakce, která se se zvyšujícím se věkem zpomaluje. Celosvětový průzkum, který byl zveřejněn na webu ÚAMK, uvádí u starších řidičů 3 základní faktory:
- Průměrně ve věku 64 let se reakce řidičů prodlužují
- Ve věku nad 75 let se u řidičů projevily nejvýraznější rozdíly v rychlosti a způsobu reakce
- Neočekávaná situace se pro starší řidiče stává neřešitelnou. Jedná se např. o náhlý vstup chodce do silnice, nečekanou překážku, složitou křižovatku apod.
Se zvyšujícím se věkem se navíc zhoršuje zrak i sluch a všechny vjemy se tak hůře i pomaleji vstřebávají a v mozku potom i interpretují – podle průzkumu dokonce 7x až 8x pomaleji.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jak mluví statistiky?
V současnosti se senioři (osoby starší 64 let) podílejí na populaci Evropské unie z 18 %. Stárnutí populace a zvyšující se věk dožití se odrazí i v budoucnosti: do roku 2030 by měl podíl seniorů na celkové populaci EU 24 % a do roku 2050 již 28 %. V České republice by měl podíl seniorů do roku 2020 narůst na 20,5 %, do roku 2030 na 23,9 % a do roku 2050 až na 32,2 %, což je téměř třetina populace. S rostoucím podílem seniorů v populaci roste i počet tragických nehod na silnicích s jejich účastí (viz graf č.1: Počet smrtelných nehod seniorů na silnicích v letech 2008 – 2017).
Senioři jsou v důsledku vyššího věku a celkového stavu organismu rizikovější skupinou:
- mají 3x tak vyšší riziko, že následkům zranění po autonehodě podlehnou ve srovnání se skupinou mladých lidí kolem 18 let
- obecně jsou osoby nad 65 let vystaveny dvakrát tak vyšším riziku úmrtí při dopravní nehodě
- ve věku po 75 let je riziko úmrtí až 16x vyšší než průměr
Všechny obecné statistiky ale nemusí vypovídat o realitě všech jedinců v daném věku. Fyzické i mentální schopnosti lidí jsou rozdílné. Zhoršení pozornosti je ale bohužel nevyhnutelné, o tom svědčí i 89 obětí, které zahynuli vinou řidičů seniorů (viz graf č. 2: Počet obětí autonehod, zaviněných seniory v roce 2017).