Při svých cestách do práce nebo na dovolenou jste jistě zaznamenali oranžové budky s nápisem S.O.S. telefon rozmístěné co dva kilometry podél českých dálnic. A určitě jste si položili otázku, zda jsou v době moderních informačních technologií a mobilních telefonů vůbec v provozu a zda se najde někdo, kdo je ještě využívá.
Historie nouzových telefonů sahá do 60.let minulého století. Tehdy se začala budovat jejich síť a ani rozmach mobilních zařízení v posledních letech nezabránil tomu, aby se s jejich instalací podél nových dálničních úseků přestalo. Telefony jsou stále funkční a v případě, že se stanete svědky dopravní nehody, rozbije se vám vůz nebo dojde ke zranění, vám mohou být velmi nápomocni.
Není telefon jako telefon
Na úvod je třeba říci, že se nejedná o klasické telefonní sluchátko, jak byste možná čekali. “Telefon” je tvořen pouze tlačítkem, mikrofonem a reproduktorem a funguje jako pevná linka. Hovor vytočíte stisknutím tlačítka a s operátorem, který přijme hovor, se domlouváte přes zabudovaný mikrofon.
Kdysi byly hovory z těchto telefonů směrovány na jednotlivá dálniční oddělení, dnes se dovoláte rovnou na tísňovou linku 112. Pokud by ale, čistě hypoteticky, došlo k tomu, že je linka obsazená, bude hovor automaticky přesměrován na příslušné dálniční oddělení, ta tedy slouží jako případná záloha.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Správná dálnice, špatný směr
Velkou výhodou těchto telefonů oproti jejich mobilním sestrám je skutečnost, že příjemce na druhém konci vidí nejen přesný kilometr, na kterém se telefon nachází, ale i směr. Správná identifikace místa neštěstí může být problém v případě, že na tísňovou linku volá člověk, který je v šoku a není schopen říct, kde přesně se nachází. To, že se záchranné jednotky dostanou na místo nehody ve správném směru a nemusí se otáčet na nejbližším sjezdu, může mnohdy zachránit lidský život.
Nejen mobilní telefony ale i systémy tísňového volání instalované do nových aut, tzv. ecall system, jsou důvodem, proč SOS telefony slouží dnes spíše jako zadní vrátka pro případ nouze. I tak z nich ale v roce 2017 bylo uskutečněno 180 telefonátů na linku 112. Do budoucna se dá předpokládat, že počet hovorů bude klesat, přesto je jejich role významná. I jen jeden zachráněný lidský život za to stojí.