Chladné počasí autu příliš neprospívá. Pokud neparkujete ve vyhřívané garáži, auto, motor i veškeré kapaliny přes noc vychladnou a promrznou a ráno je třeba je co nejšetrněji zahřát. Přestože jsou moderní auta schopná jízdy v podstatě bezprostředně po nastartování, s ohledem na životnost motoru by mělo být samozřejmostí nechat před jízdou motor běžet přibližně minutu na volnoběh.
Motoru prospěje zahřívání pomalou jízdou
Současná moderní auta už není nutné nechávat v chladném počasí zahřát několik minut na místě, jako tomu bylo u starších aut, vybavených motory s karburátory. Zároveň ale není vhodné sešlápnout plyn bezprostředně po nastartování. Motor, respektive olej, který motor promazává, se nejrychleji zahřeje klidnou jízdou v nízkých otáčkách. Takový způsob zahřátí studeného motoru svědčí autu nejvíce.
Volnoběh ano, ale jen do poklesu otáček
Jaký postup by měl tedy následovat poté, co studené auto nastartujete? Obecně se za ideální považuje následující způsob studeného startu. Nastartované auto nechte běžet několik desítek sekund na volnoběh – ne déle než 1 až 2 minuty. Během této chvíle si můžete všimnout zvýšených otáček motoru. Motor v tu chvíli k zážehu potřebuje velmi bohatou směs s větším množstvím paliva než obvykle.
Jakmile otáčky klesnou na hladinu standardní pro volnoběh, můžete vyrazit. Motor a olej sice v tento okamžik nejsou zdaleka ještě zahřáté na správnou úroveň, ale vhodným stylem jízdy se motor zahřeje rychleji, než kdybyste ho nechali běžet dále na volnoběh. Stáním by se také nezahříval například olej v převodovce, navíc byste zbytečně plýtvali časem i palivem.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Šetrné a klidné první minuty jízdy
První kilometry jízdy by však měly být velmi jemné a šetrné. Abyste motoru neuškodili, nesmíte ho příliš zatěžovat. Plyn tedy sešlápněte jen lehce a otáčky držte na nízké úrovni (1 500 až 2 500 otáček).
Kompletní zahřátí motoru, všech jeho podstatných součástí a proniknutí oleje a dalších kapalin promrzlými hadičkami určitou dobu trvá. Úplného zahřátí motorového oleje na provozní teplotu (cca 80°C až 90°C) dosáhnete zpravidla po minimálně deseti kilometrech jízdy.