Studený motor zahřejte pomalou jízdou

30.11.2020

Studený motor je po nastartování potřeba zahřát. Je nutné stát na místě a nechat agregát nastartovaný nebo je lepší se plynule rozjet a zahřát jej při jízdě? U většiny automobilů je lepší zahřát jej pomalou jízdou. Kdy ale platí první varianta?

Studený motor zahřejte pomalou jízdou
Studený motor zahřejte pomalou jízdou

Zahřívat nebo nezahřívat motor na volnoběh? To je kardinální otázka, obzvláště v zimním období. Nelze odpovědět jednoznačně, protože záleží na tom, zda máte starší auto s karburátorem nebo novější s elektronicky řízeným vstřikováním. V tom prvním případě je lepší, když po nastartování zhruba minutu, nejvýše dvě počkáte, než otáčky motoru spadnou na volnoběžné.

Palivo se totiž ve válcích odpařuje pomaleji, takže motor do válců vpravuje bohatší směs – poznáte to tak, že stoupnou otáčky motoru. Zejména v zimním období je tak důležité chvilku počkat, než klesnou. Ale pozor, platí to jenom pro starší automobily s karburátorem, tedy nejrůznější Škody 105/120 a ještě starší auta.

V případě nových motorů s elektronicky řízeným vstřikováním nezahřívejte motor při stání. Není to nutné, protože elektronika si vstřikování reguluje sama, navíc při volnoběhu se motor zahřívá pomalu.

Ukazatel chladicí kapaliny vypadá zhruba takto
Ukazatel chladicí kapaliny vypadá zhruba takto

V obou případech ale platí, že první kilometry, kdy je motor studený, je nutné nevytáčet motor do vyšších otáček. U benzínových motorů to obvykle znamená maximálně 4 000 otáček za minutu, u dieselového motoru cca 2500 otáček. Teplotu motoru, respektive chladicí kapaliny poznáte to podle příslušné kontrolky (viz obrázek). U levnějších automobilů se po zahřátí zhasne modrý symbol, auta nižší střední třídy a vyšších tříd mají samostatný ukazatel („budík“).

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Počítejte s tím, že u běžného auta se motor zahřeje na provozní teplotu (90 stupňů Celsia) po zhruba 7 – 10 ujetých kilometrech. Když je motor zahřátý, má rovněž optimální spotřebu. Ale kolik auto spotřebuje palivo z nádrže, bude ještě více záležet na tom, jak moc budete šlapat na plynový pedál. Ale o tom si můžete přečíst v našem dřívějším článku.

Zdroj fotografií: archiv

Hledat na webu Srovnátor.cz