Není to tak dávno, co se dieselové motory považovaly za čistší variantu dopravy a jejich vývoj se podporoval. Dnes je však situace zcela opačná. Škodlivé zplodiny, které diesely produkují, vážně poškozují zdraví a mohou za tisíce předčasných úmrtí ročně. Světové metropole začaly jednat a postupně přistupují k omezení vjezdu dieselů do svých center. Nahradí je vozidla s hybridním nebo elektrickým pohonem, jízdní kola a veřejná doprava. Jaké plány mají jednotlivé metropole?
Konec dieselů zatím jen ve městech
Ještě donedávna se soustředila pozornost na netoxický oxid uhličitý, jehož emise jsou u vznětových motorů nižší. Poté, co jsme byli svědky emisního skandálu Volkswagenu, se ukázalo, že diesely vypouštějí do ovzduší velké množství zdraví škodlivých oxidů dusíku. Ty jsou podle výzkumů každoročně příčinou tisíců předčasných úmrtí občanů EU.
Emisní normy jsou z tohoto důvodu stále přísnější. Diesel proto nemá jako palivo pro osobní auta budoucnost. Je téměř jisté, že přijde doba, kdy se diesely úplně přestanou vyrábět a prodávat. Než dojde k jejich definitivnímu konci, nejprve zmizí z nabídky u menších aut a budou mít zakázán vjezd do center velkoměst.
Co je nahradí?
Budoucnost bude patřit vozům s hybridním nebo elektrickým pohonem. Stranou nezůstanou ani auta poháněná benzínem nebo plynem. Zejména elektromobily spějí k velkému boomu. Jejich většímu rozšíření zatím brání jejich vyšší cena, kratší dojezd a nedostatečný počet dobíjecích míst. Města se ale na příchod elektromobilů postupně připravují a potřebnou infrastrukturu rozšiřují.
Města, která omezí dieselové motory, plánují zároveň posílit veřejnou městskou dopravu, rozšířit síť cyklostezek a stezek pro pěší.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jaký postoj zaujaly evropské metropole?
Některá města už zavedla různý stupeň omezení dopravy ve svých centrech, některá se na taková opatření teprve připravují. Jaká je situace ve vybraných evropských velkoměstech a jaké jsou jejich plány do budoucna?
Paříž
Od roku 2016 jsou v Paříži zavedeny ekologické plakety. Vozidlům bez této plakety je ve všední dny od 8:00 do 20:00 hod. zakázán vjezd do centra Paříže, které je ohraničeno městským okruhem. Tím se centrum Paříže v tyto časy zcela uzavřelo motorovým vozidlům registrovaným před lednem 1997 a motocyklům registrovaným před červnem roku 2000.
Paříž se společně se třemi dalšími městy (Atény, Madrid, Mexico City) zavázala k tomu, že do roku 2025 na svém území zcela zakáže diesely.
Do roku 2040 plánuje Francie ukončit prodej naftových (ale i benzinových) automobilů.
Madrid
Španělská metropole chce do roku 2019 zpřístupnit centrum města pouze autobusům, cyklistům a vozidlům taxislužby. Do roku 2025 by potom z města měly zcela zmizet diesely.
Brusel
Obyvatele a návštěvníky Bruselu čekají změny již brzy – od roku 2018 se do Bruselu nedostanou diesely vyrobené před rokem 1998.
Londýn
Velká Británie chce po vzoru Francie do roku 2040 ukončit prodej dieselových (ale i benzinových) motorů. Ještě předtím chce Londýn zakázat vjezd dieselům na své území – mělo by se tak stát do roku 2020.
Berlín
Berlín společně s Mnichovem a dalšími německými městy zavedl ekologické známky. V současné době povoluje vjezd pouze automobilům, která jsou opatřena zelenou ekologickou plaketou.
Oslo
Oslo má rovněž smělý plán – do roku 2019 chce vyhnat z centra města všechna osobní auta.
Kodaň
Kodaň se chce všech vozidel zbavit do roku 2025.
Atény
Atény se přihlásily k vizi, podle které do roku 2025 zamezí vjezdu dieselů. Hlavním cílem řecké metropole je však zákaz vjezdu pro všechna auta.
Chystáte-li se autem do zahraničí, prověřte si nejen možnosti vjezdu do velkých měst, ale zaměřte se také na to, zda vaše povinné ručení obsahuje vše, co by mělo obsahovat pojištění auta do zahraničí.