Už je to tu zase, technická kontrola a měření emisí. Při představě, kolik času na STK a emisích strávíte a kolik peněz vás to bude stát, vám možná vstávají vlasy hrůzou. Nemluvě o zvýšeném srdečním tepu, který vás čeká při verdiktu, zda váš vůz “prošel” či nikoli. Navzdory všem těmto nepříjemnostem můžete zažít také pocit jistoty a bezpečí, pokud vám technik sdělí, že vaše auto je bez závad.
Technická kontrola a měření emisí v bodech
- technická kontrola stavu vozidla se pravidelně provádí na stanicích technické kontroly (STK)
- emise se měří v emisních stanicích, často na stejném místě jako STK
- pokud si koupíte auto přímo “z pásu”, tedy fungl nové, první kontrola vás čeká až po 4 letech, další pak po 2 letech a tak už i nadále, stejně tak u emisí
- přesný termín následující návštěvy STK a emisní stanice vyčtete ze známky na zadní SPZ nebo z velkého technického průkazu
- pravidelná technická prohlídka osobního vozu vás vyjde na většině míst ČR na 600 – 800 Kč, opakovaná na 200 – 300 Kč
- cena měření emisí se pohybuje většinou od 500 – 800 Kč podle provozovatele a v závislosti na používaném palivu
- pokud se vám nechce čekat na STK a emisích, objednejte se nebo přenechte celou záležitost autoservisu, který takovou službu poskytuje
Strašák jménem “propadlá technická”
Při nedodržení lhůty technické kontroly je vaše auto dle zákona nezpůsobilé k silničnímu provozu a mělo by zůstat zamčené za dveřmi garáže. Pro převoz je pak nutné vůz nechat odvézt odtahovou službou nebo na podválu. V opačném případě vás při policejní kontrole čeká 5 bodů v rámci bodového systému. A jelikož se jedná o vážnější druh přestupku, bloková pokuta se vám sice vyhne, zato sankci od 5 do 10 tisíc korun ve správním řízení neuniknete. Dokonce můžete dostat zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.
Navíc když se nachomýtnete i kdyby jen k malé nehodě a vaše auto neprojde stanicí technické kontroly ve stanovený čas, pravděpodobně vám pojišťovna nevyplatí nic ze smluvené náhrady například v rámci havarijního pojištění.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Typy závad zjištěných na STK
Lehká závada
- závada, která neohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
- vaše auto projde STK bez problémů, jen se tento minimální nedostatek poznamená do technického protokolu
Vážná závada
- závada, která neohrožuje bezpečnost řidiče či provozu na pozemních komunikacích, avšak ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla
- technik vám poskytne 30 denní lhůtu, ve které musíte závadu nechat odstranit a vůz znovu přivézt na tzv. opakovanou technickou kontrolu, kde s vámi technik řeší už jen tuto konkrétní věc
Nebezpečná závada
- závada, která ohrožuje bezpečnost řidiče či provozu na pozemních komunikacích
- auto je nezpůsobilé k jízdě a vy si ho musíte na vlastní náklady nechat z STK odtáhnout
- stejně jako při vážné závadě se musíte s vozidlem dostavit na opakovanou technickou kontrolu
Přísnější pravidla pro všechny
Rok 2016 přinesl změny v prověřování vozidel na STK jak pro majitele motorových vozidel, tak pro provozovatele STK a emisí. Příkladem může být povinná fotodokumentace při kontrole či norma 30 minut na jedno auto. Zvyšováním cen služeb a delší čekací doby jsou pro nás asi tím nejviditelnějším důkazem. Celkové zpřísnění pravidel při technické kontrole a měření emisí by mělo zamezit podvodným akcím a vymýtit nebezpečné “vraky” z našich silnic.