Technické muzeum Tatra Kopřivnice

29.05.2020

Kdo by neznal Tatru – legendárního českého výrobce automobilů. Tatra patří k nejstarším nepřetržitě fungujícím automobilkám na světě a dodnes vyrábí nákladní vozidla. V Kopřivnici, kde firma sídlí, je možné navštívit muzeum s desítkami převážně osobních aut a dalšími jedinečnými exponáty. Začátkem roce 2021 se automobilovým nadšencům otevře v Kopřivnici další muzeum, zaměřené na nákladní vozy Tatra.

Technické muzeum Tatra Kopřivnice Zdroj: lasska-brana.cz

Z historie automobilky

Výroba automobilů v kopřivnické automobilce má dlouholetou tradici. Její počátky sahají do roku 1850, kdy Ignác Šustala zahájil ve své malé rodinné firmě výrobu bryček a kočárů. První osobní automobil byl v Kopřivnici vyroben v roce 1897, o rok později firma vyrobila první nákladní automobil. Významnou osobností automobilky se stal vynikající konstruktér Hans Ledwinka, který měl velký podíl na slávě “tatrovek”. Dnes nese firma název TATRA TRUCKS a.s. a specializuje se na výrobu nákladních aut, která si poradí s nejnáročnějšími terény i extrémními klimatickými podmínkami.

Vůz Präsident
Zdroj: lasska-brana.cz

To nejzajímavější z expozice

Technické muzeum Tatra bylo otevřeno v roce 1997. Na necelých 5 000 m2 je zde vystavena velkolepá sbírka osobních i nákladních aut ze všech etap výroby. Mezi nejzajímavější exponáty patří:

  • Replika vozu Präsident, který se stal prvním továrně vyráběným sériovým automobilem v českých zemích. Na svou první cestu se vydal do Vídně dne 21. května 1898. Říkalo se mu “kočár bez koní”.
  • “Malá Tatra” typu T 11 z roku 1923, u níž byla poprvé použita typická tzv. tatrovácká koncepce stavby automobilů, které se dostalo uznání i ve světě.
  • Prototyp motorových saní V 855 z roce 1942.
  • První prototyp aerodynamické “tatrovky” V 570 a navazující modely T 77 A a T 87, který proslavili cestovatelé M. Zikmund a J. Hanzelka, když s tímto modelem podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky.
  • Tatra 600 neboli Tatraplan, jehož ladný tvar byl přirovnáván k letadlu.
  • Kabriolet T 600 s karoserií J. Sodomky z roce 1949, který byl darován J. V. Stalinovi.

Tatra 600 Tatraplan
Zdroj: lasska-brana.cz

  • Replika prvního nákladního automobilu z roce 1898.
  • Tatra 111, zřejmě nejslavnější nákladní “tatrovka”.
  • Vítězný kamion T 815 z Rallye Paříž Dakar z roce 1988.
  • Speciální nákladní automobil T 815 GTC z expedice Tatra kolem světa, která proběhla v letech 1987 – 1990.
  • Hasičský automobil T 12 – jediný exponát, do kterého je možné se posadit.

Osobní a nákladní auta v expozici doplňují designérské návrhy, dobové fotografie, trofeje, podvozky, motory a další části automobilů. Podrobné informace poskytují návštěvníkům vícejazyčné videoboxy s filmovými prezentacemi.

Součástí Technického muzea Tatra je i stálá expozice slavných olympioniků Dany a Emila Zátopkových, která se nachází v přízemí budovy.

Brzy se otevře druhé muzeum

Expozice vozů Tatra se brzy rozroste. Na začátek roce 2021 je naplánováno otevření nového muzea, které vzniká přestavbou bývalé slévárny automobilky Tatra. V novém muzeu budou k vidění desítky historických nákladních “tatrovek”. Část expozice se sem přestěhuje ze současného muzea a doplní je další unikátní exponáty – například nově zrekonstruovaný legendární rychlovlak Slovenská strela.

Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz