Kdo by neznal Tatru – legendárního českého výrobce automobilů. Tatra patří k nejstarším nepřetržitě fungujícím automobilkám na světě a dodnes vyrábí nákladní vozidla. V Kopřivnici, kde firma sídlí, je možné navštívit muzeum s desítkami převážně osobních aut a dalšími jedinečnými exponáty. Začátkem roce 2021 se automobilovým nadšencům otevře v Kopřivnici další muzeum, zaměřené na nákladní vozy Tatra.
Z historie automobilky
Výroba automobilů v kopřivnické automobilce má dlouholetou tradici. Její počátky sahají do roku 1850, kdy Ignác Šustala zahájil ve své malé rodinné firmě výrobu bryček a kočárů. První osobní automobil byl v Kopřivnici vyroben v roce 1897, o rok později firma vyrobila první nákladní automobil. Významnou osobností automobilky se stal vynikající konstruktér Hans Ledwinka, který měl velký podíl na slávě “tatrovek”. Dnes nese firma název TATRA TRUCKS a.s. a specializuje se na výrobu nákladních aut, která si poradí s nejnáročnějšími terény i extrémními klimatickými podmínkami.
Zdroj: lasska-brana.cz
To nejzajímavější z expozice
Technické muzeum Tatra bylo otevřeno v roce 1997. Na necelých 5 000 m2 je zde vystavena velkolepá sbírka osobních i nákladních aut ze všech etap výroby. Mezi nejzajímavější exponáty patří:
- Replika vozu Präsident, který se stal prvním továrně vyráběným sériovým automobilem v českých zemích. Na svou první cestu se vydal do Vídně dne 21. května 1898. Říkalo se mu “kočár bez koní”.
- “Malá Tatra” typu T 11 z roku 1923, u níž byla poprvé použita typická tzv. tatrovácká koncepce stavby automobilů, které se dostalo uznání i ve světě.
- Prototyp motorových saní V 855 z roce 1942.
- První prototyp aerodynamické “tatrovky” V 570 a navazující modely T 77 A a T 87, který proslavili cestovatelé M. Zikmund a J. Hanzelka, když s tímto modelem podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky.
- Tatra 600 neboli Tatraplan, jehož ladný tvar byl přirovnáván k letadlu.
- Kabriolet T 600 s karoserií J. Sodomky z roce 1949, který byl darován J. V. Stalinovi.
Zdroj: lasska-brana.cz
- Replika prvního nákladního automobilu z roce 1898.
- Tatra 111, zřejmě nejslavnější nákladní “tatrovka”.
- Vítězný kamion T 815 z Rallye Paříž Dakar z roce 1988.
- Speciální nákladní automobil T 815 GTC z expedice Tatra kolem světa, která proběhla v letech 1987 – 1990.
- Hasičský automobil T 12 – jediný exponát, do kterého je možné se posadit.
Osobní a nákladní auta v expozici doplňují designérské návrhy, dobové fotografie, trofeje, podvozky, motory a další části automobilů. Podrobné informace poskytují návštěvníkům vícejazyčné videoboxy s filmovými prezentacemi.
Součástí Technického muzea Tatra je i stálá expozice slavných olympioniků Dany a Emila Zátopkových, která se nachází v přízemí budovy.
Brzy se otevře druhé muzeum
Expozice vozů Tatra se brzy rozroste. Na začátek roce 2021 je naplánováno otevření nového muzea, které vzniká přestavbou bývalé slévárny automobilky Tatra. V novém muzeu budou k vidění desítky historických nákladních “tatrovek”. Část expozice se sem přestěhuje ze současného muzea a doplní je další unikátní exponáty – například nově zrekonstruovaný legendární rychlovlak Slovenská strela.