Nejstudenější období roku se kvapem blíží a zanedlouho bude celá republika řešit přezutí svých automobilů na zimní „obutí“. Každoročním vodítkem jsou testy německého autoklubu ADACu. Ten letos otestoval pneumatiky v rozměru 205/55 R16 H, který obvykle najdete na autech nižší střední třídy.
ADAC otestoval celkem 15 různých pneumatik v rozměru 205/55 R16 H (a rychlostním indexem do 210 km/h). Test měl za úkol zjistit jízdní vlastnosti, ovladatelnost, ale i bezpečnost a pohodlí. Tento rozměr se hodí na vozy nižší střední třídy, například na Škodu Octavii, Scalu či Superb. Dále je můžete „obout“ na Volkswagen Passat nebo Touran a rovněž na Ford Focus, Opel Astra nebo BMW řady 1, 2 a 3. Samozřejmě, některé hodnoty z testu jsou objektivně měřitelné (třeba brzdná dráha). Jiné jsou subjektivní – kupříkladu ovladatelnost na sněhu nebo ledu.
Jak je pro ADAC obvyklé, do testu zařadil spíše dražší pneumatiky (chybí třeba český Barum) a zároveň dvě levné čínské pneumatiky, které vždy propadnou a dostanou červené hodnocení. Překvapením je horší umístění pneumatiky Continental WinterContact TS 860, jenž ve všech parametrech dosáhly jen průměrného výsledku. Z dražších pneumatik v testu propadnul i plášť od Pirelli. Propadákem pak byly pláště King Meiler Winter Tact WT81 a Tristar Snowpower HP, které s výsledkem 5,4, respektive 5,5 zcela propadly.
Vítězem se stala pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005, která excelovala zejména na mokré vozovce. Její konečný výsledek byl 2,0 (platí, že čím nižší číslo vypočítané aritmetickým průměrem z celkem pěti kategorií, tím je pneumatika dle techniků a komisařů lepší). Prvních pět pneumatik v tabulce ale mělo velice podobné hodnocení, Michelin a Dunlop pak měly nejmenší opotřebení.
Kompletní výsledky najdete na webu ADACu (www.adac.de). Jsou zde i další testy zimních či letních pneumatik.
Typ pneumatiky | Výsledek dle testu ADACu |
---|---|
Bridgestone Blizzak LM-005 | 2,0 |
Michelin Alpin 6 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,2 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,2 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,4 |
Falken Eurowinter HS01 | 2,9 |
Continental WinterContact TS 860 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 3,1 |
Toyo Observe S944 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter | 3,3 |
Giti GitiWinter W1 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 3 | 3,7 |
King Meiler Winter Tact WT81 | 5,4 |
Tristar Snowpower HP | 5,5 |
Pneumatiky letos podražily
Pokud budete letos kupovat nové pneumatiky, proti loňskému roku vás to bude stát o pár stokorun více. Na vině je jednak slabá koruna a dále zvyšující se ceny výrobních materiálů. Lepší je tedy nakoupit pneumatiky co nejdříve.
Nejlevnější sada čtyř zimních pneumatik v rozměru 205/55 R16 – pokud vynecháme nejlevnější pneumatiky pochybné kvality – stojí kolem 6 000 korun (Barum Polaris); za Micheliny či Bridgestony v tom samém rozměru zaplatíte kolem deseti tisíc korun.
A proč vůbec používat zimní obutí? Jednoduše, v mrazu také venku nechodíte v sandálech. V zimě ztrácejí letní pneumatiky na studeném povrchu vozovky daleko rychleji potřebnou trakci. Je to kvůli měkčí použité směsi u zimních pneumatik a také jinak uzpůsobeným lamelám.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Obecně platí, že zimní pneumatiky začínají fungovat lépe než letní při teplotách pod 7 stupňů Celsia. Násobně lepší je pak přilnavost i brzdná dráha na sněhu či sněhové břečce.
A jak správně řídit během zimního období? To se dozvíte v našem dřívějším článku.
Zdroj fotografií: Mercedes-Benz a archiv