Blíží se nám začátek listopadu a nehledě na to, zda Martin přijede či nepřijede na svém bílém koni, měli bychom přezout své miláčky do zimní obuvi.
Pro ty, kteří nevymění v zimě jízdu autem za veřejnou dopravu, tu máme pár rad, jak se vyvarovat stresujícím okamžikům, které nám dokáže příroda v kombinaci s fyzikálními zákony připravit.
Pozor na rizikové úseky na silnici
Led, sníh a námraza nám mohou pěkně zamotat hlavu a pokud se nechceme točit kolem vlastní osy i s naším vozem, měli bychom si uvědomit pár faktů o nástrahách naší Matky Země.
Mostní úseky
Mosty mají tendenci namrzat častěji než komunikace, které jsou ze spodní části „chráněny“ půdou. Mostní úseky bývají označeny modrými knoflíky u středové čáry a někdy se používá i modrý směrový sloupek.
Kopcovitý terén a hory
Ne každý z nás vlastní čtyřkolku a proto je dobré počítat s tím, že obzvlášť těžká auta mohou v horských oblastech zablokovat cestu. Dejte pozor při předjíždění na nepřehledném úseku, brzdná dráha těchto kolosů na ledě je nevyzpytatelně dlouhá.
Komunikace vedoucí mezi poli
Silnice sněhovou vánici nezastaví! Nekrytá místa se při takové kalamitě stávají pro řidiče „bílou pastí“, ve které nezřídka kdy dochází k hromadným dopravním nehodám.
Les
Místa sevřená lesním porostem uchovávají sněhovou pokrývku déle než ta, ke kterým se rychleji dostane slunce a teplo. Buďte tedy opatrní a snažte se tuto situaci předvídat.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Nepodceňujte přípravu
Ačkoli se to může zdát jako klišé, ale „štěstí přeje připraveným“.
Čistý výhled
Nikomu se nechce ráno vylézat z vyhřátého pelíšku o pár minut dříve, zejména ne v zimě, nicméně bez důkladného vymetení sněhu z oken, střechy i kapoty auta nemůžete vyrazit do provozu. Krom toho, že vám může sníh a námraza vadit ve výhledu, byste mohli obdržet i tučnou pokutu ve výši až 2 500 Kč.
Zimní pneumatiky
Jedinou spojnicí mezi vozovkou a vozem jsou pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí gumové směsi než letní a poskytují tak lepší přilnavost v chladných dnech. Dezén pneumatik a jeho hloubka zajišťují lepší akceleraci, kratší brzdnou dráhu a přesnější vedení vozu do zatáčky. Vozidla do 3,5 tuny musí mít na všech kolech zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm.
Nadstandardní výbava
Vedle povinné výbavy je v zimě praktické přibalit si i pár věcí navíc. Rozhodně by vám neměla chybět škrabka na led (nejlépe i s rukavicemi), smetáček na odmetení sněhu, rozmrazovač zámků, popřípadě i skel, hodí se i startovací kabely, baterka nebo jiný zdroj světla, protože v zimě ho moc není a lopata. V horských oblastech oceníte i řetězy.
Styl jízdy
„Sváteční řidiči“, kteří si správně uvědomují, že jedním z nejdůležitějších prvků bezpečnosti jsou právě oni, raději zazimují a na silnice vyrazí zase až na jaře. Všude slýcháme o přizpůsobení stylu jízdy vozovce, musíme ho ale přizpůsobit i počasí.
Plynulý rozjezd
Skřípění pneumatik při agresivním rozjezdu je v zimě pouhou vzpomínkou. Při rozjíždění do kopce vám pomůže vyšší převodový stupeň v kombinaci s citlivou prací spojky, riziko protáčení kol oproti rozjíždění „na jedničku“ je menší.
Brždění
Při brždění nám u většiny vozů pomáhá ABS, nebojte se ale využívat nižších převodových stupňů a brzdit i motorem.
Vybírání zatáček
Před blížící se zatáčkou zpomalte, snažte se nebrzdit přímo v ní, aby nedošlo ke smyku.
V zimě je riziko nehody větší než v letních měsících, kromě námrazy, ledu a sněhu k tomu přispívá i zimní únava z nedostatku slunečního záření, krátké dny a zvýšené nároky na pozornost řidiče. Přejeme vám mnoho kilometrů bez nehody a krásnou zimu!