Tato otázka může dnes nejednoho řidiče překvapit. My jsme někdy jezdili snad vlevo jako britové nebo australané? Ještě před druhou světovou válkou tomu tak bylo, i přesto že se již několik let uvažovalo o zásadní změně, nikdo z tehdejších politických představitelů se buď neodvážil ji prosadit, nebo nebyla prioritou a odkládala se na dobu neurčitou.
Historie
Koncem 19. století v průběhu průmyslové revoluce započal rozvoj motorových vozidel. Stroje s parním pohonem se ale ukázaly být velice nepraktickými a tak vývoj probíhal dalších 100 let až si v roce 1885 nechali vynálezci Gottlieb Daimler a Karl Benz patentovat pohon vozidel na spalovací motory. Začátek 20. století tak byl charakterizován prudkým vývojem automobilismu, vznikaly automobilky známých jmen: Mercedes – Benz, Peugeot, Fiat, Opel, Renault, Laurin & Klement (Škoda), Praga, Kopřivnická Tatra, v USA spustila automobilka Ford sériovou výrobu. V tu dobu se na území Evropy stále jezdilo vlevo.
- v roce 1926 byla podepsána Pařížská úmluva v jejímž dodatku se Československou zavázalo zavést pravostranný provoz v přiměřeně vhodné době, která v průběhu 13 let nenastala
- v roce 1931 se Československo zavázalo ke splnění slibu do 5 let. Pravděpodobně obavy z vysokých nákladů tuto zásadní změnu opět odsunuly.
- pohraniční oblasti Československa, které v rámci Mnichovské dohody z roku 1938 spadaly pod Německou říši, podléhaly i německým dopravním předpisům, tudíž se v Liberci, Ústí nad Labem, Českém Krumlově, Chebu, Opavě a Karlových Varech jezdilo vpravo již od roku 1938.
- 2 dny po obsazení Československa německou armádou – 17.3.1939 – byl výnosem německého vrchního velitele Heinricha von Brauchitsche definitivně zaveden pravostranný provoz pro celé území Československa s výjimkou Prahy.
- 26.3.1939 byla jízda vpravo zavedena i v hlavním městě
Spekulace, proč se jezdilo vlevo?
- většina lidí byli praváci a těm se na koně nastupovalo líp zleva, bylo tedy bezpečnější nastupovat z kraje komunikace.
- meče v pochvě se nosily na levém boku, nastupování do drožky nebo do vozu bylo snazší zleva (tak, aby meč nepřekážel).
- kočí v drožce držel v pravé ruce bič, potřeboval tedy sedět vpravo tak, aby neohrozil cestujícího vedle něj.
Pravostranný provoz pravděpodobně odstartoval francouzský vojevůdce Napoleon Bonaparte. Ten jako levák a správný diktátor vodil svou armádu po pravé straně a tak všechny francouzské kolonie zavedly pravostranný systém.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Země, kde se jezdí vlevo
Pravostranný provoz funguje ve 163 zemích, zatímco levostranný pouze v 76:
- Evropa: Velká Británie, Irsko, Kypr, Malta, ostrovy Guernsey, Man a Jersey.
- Jižní část Afriky
- Austrálie
- Nový Zéland
- většinová část Oceánie
- Indie, Bangladéš, Pákistán, Nepál
- Japonsko
- Jižní Amerika: Guayana a Surinam