Řízení auta vyžaduje absolutní soustředěnost. Většina dopravních nehod je způsobena právě kvůli tomu, že se řidič nevěnuje plně řízení. Nechává se rozptylovat nebo se dokonce věnuje jiné činnosti než řízení. I přes pokuty a udělení trestných bodů si někteří řidiči stále nedají říct a za volantem používají telefon, poslouchají velmi hlasitou hudbu či zadávají adresu do navigace již během jízdy.
Telefon za volant nepatří
V roce 2002 vstoupil v platnost zákaz používání mobilního telefonu během řízení. V té době šlo hlavně o telefonování. U telefonování je řidič myšlenkami jinde ale má alespoň vizuální kontakt s provozem. Bohužel kromě telefonování se v dnešní době setkáváme s řidiči, kteří během jízdy píšou zprávu nebo si prohlíží sociální sítě. V tomto případě je řidič i vizuálně jinde. Během jízdy na dálnici při rychlosti 130 km/h urazí řidič za 1 vteřinu 36 metrů. Během pěti vteřin, které věnuje řidič telefonu urazí tak 180 metrů bez kontroly. Jediný legální způsob, jak si za volantem vyřídit telefonát je použití handsfree. I tato možnost během řízení představuje riziko, míra rozptýlení řidiče je totiž údajně stejně vysoká jako při telefonování s mobilem u ucha.
Hudba – rozptyluje nás?
Hudba – riziko nebo pomocník? Dle nejrůznějších statistik je jedna z prvních věcí co řidič udělá když nasedne do auta to, že zapne rádio.
Hudba je v tomto případě rozdělena do dvou kategorií:
- uklidňující
- rozptylující
Poslech hudby se doporučuje když řidič musí za volantem řešit náročnější situace jako je hustý provoz či dopravní zácpy. Hudba totiž snižuje stres, napětí a pocit nudy. Nejvíc bezpečné jsou skladby, které odpovídají srdečnímu tepu v hlasitosti do 55 dB. Naopak rychlá hudba s rytmem nad 120 za minutu často řidiče nutí i k rychlejší jízdě a k větší chybovosti. Negativní vliv má také velmi hlasitá hudba či hudba, kterou řidič zná – často se do ní zaposlouchá tak, že nevnímá dění na silnici.
Pozor na jídlo za volantem!
Stejně jako používání telefonu za volantem není dobré, tak i jídlo za volant nepatří. Stravování všeobecně rozptyluje řidiče a omezuje jej v pohybu. Samotné rozbalení jídla z obalu či jeho upadnutí a případné ušpinění – to vše vyžaduje řidičovu pozornost na úkor sledování provozu. Pitný režim by se měl dodržovat avšak rozhodně není dobré za jízdy otevírat láhev. Za nejvíce bezpečné se považuje uzavřené pití v kelímku s brčkem. Při delších cestách kdy se potřebujeme občerstvit je dobré využít odpočívadla na benzinových pumpách. V některých zemích je jídlo za volantem zakázáno a dokonce pokutováno – jedná se např. o Velkou Británii a Španělsko.
Spolujezdec či děti na zadních sedačkách
V autě ve většině případů nejede řidič sám. Vedle sebe má manžela/lku, kamaráda/ku a na zadních sedačkách své rozjívené děti. Nejčastějšími chybami, které řidič dělá je, že se otáčí na zadní sedačky. Maminky mají potřebu uklidnit své děti či jim podat svačinu, hračku nebo telefon. V případě dětí na zadních sedačkách bychom neměli podcenit přípravu a veškeré potřebné věci, které během jízdy budou potřebovat jim poskytnout ještě před nastartováním auta.
Konverzace se spolujezdcem je při delších cestách, kdy by hrozil mikrospánek,určitě důležitá. Udržuje řidiče vzhůru. Řidič by se ale neměl se spolujezdcem za jízdy hádat či s ním koukat do telefonu. Hádky fungují podobně jako velmi hlasitá hudba, kdy jde naše pozornost jinam než k provozu na silnici.
Havarijní pojištění pro všechny případy
Pro případ nečekaných karambolů, myslete na pojištění vašeho auta. A k povinnému ručení si nezapomeňte sjednat také havarijní pojištění, protože nic nebolí víc, než první šrám na vašem novém autě.