Srovnátor.cz

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn

Pro vozidla v silniční dopravě je naprostou samozřejmostí, že jsou osvětlená, také cyklisté za snížené viditelnosti rozsvěcují na svých kolech svítilny. Proč stejné nedělají se zažitou samozřejmostí chodci? “Já přece na tu cestu vidím, není úplná tma!” Ano, vy vidíte, ale opravdu vás bezpečně vidí i řidiči kolem jedoucích automobilů?

Vidět a být viděn

1. Reflexní prvky

Pokud se za šera vydáváte na neosvětlenou cestu, zvažte jaký zvolíte oděv. Důvodem k obavám není to, že by vás zastavila módní policie, pokutovat vás od 20. února 2016 může policie dopravní a to na základě zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu.

2. Chodci v ohrožení

Statistiky ukazují, že nejvíce ohroženými skupinami chodců jsou:

Přestože je chůze oproti jízdě motorovým vozidlem prospěšná pro zdraví i pro životní prostředí, chodci jsou velmi zranitelní a proto musí respektovat určitá pravidla:

Obzvlášť při zhoršené viditelnosti, kterou není jen tma a šero, ale i mlha, déšť, sněžení, či oslnění proti jedoucím vozidlem, mají řidiči zhoršený přehled o tom, kdo se pohybuje po krajnici. A přestože existuje povinnost přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám, jedná se o život a zdraví chodců, které jsou v ohrožení! Chodec auto nejen vidí, ale na rozdíl od řidiče i slyší, má tedy větší přehled a může jedoucímu vozidlu ustoupit. Buďme vidět a chraňme své životy!

3. Nehody mezi vozidlem a chodcem

V roce 2016 zemřelo na pozemních komunikacích 111 chodců a 595 jich bylo těžce zraněno. V podzimních měsících, kdy se začíná brzo stmívat a lidé i děti chodí často z práce či ze škol za tmy, zahynulo na silnici až 3x více lidí oproti letním měsícům, kdy je světlo až do pozdních večerních hodin. Dokládá to následující graf:

4. Obezřetnost řidičů

Svítit za jízdy je povinné. Je třeba pravidelně kontrolovat funkčnost světlometů, vozit s sebou náhradní žárovky a udržovat nejen čisté přední sklo, ale i světla. V neosvětlených oblastech využívat dálková světla a při jejich vypnutí z důvodu jízdy proti jedoucího vozidla snížit rychlost.

Pokud kupujete nový automobil, můžete při výběru zohlednit i moderní funkce, které chrání právě chodce. Ať už je to systém detekce chodců a cyklistů s funkcí automatického brzdění, nebo například aktivní kapota, která se při kolizi s chodcem nadzvedne a sníží se tím riziko zranění chodce, protože vznikne určitá “ochranná zóna” mezi kapotou a tvrdými částmi motoru.

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345

Exit mobile version