Nejezdí na benzín, ani na naftu, vlastně nemají ani baterii. Ano, některé elektromobily skutečně nebude nutné pravidelně nabíjet. Místo několikahodinového dobíjení jejich nádrž naplníte vodíkem stejně jednoduše a rychle, jako když tankujete běžný automobil.
(Mercedes-Benz GLC F-CELL)
Auta na vodíkový pohon: Proč by nás měla zajímat?
Ekologičtějším variacím vozidel se v posledních letech dostalo obrovského rozmachu. Svět se čím dál usilovněji snaží eliminovat životnímu prostředí škodící paliva a na trhu se objevují nejrůznější elektromobily. V převaze jsou sice stále automobily s lithium-iontovými akumulátory, objevuje se ale i další možnost – vodíkové palivové články.
Motor na bázi přímého spalování vodíku pracuje stejně jako benzínový nebo naftový motor, kdežto vozidla, která mají ve výbavě vodíkový palivový článek, jsou taková elektrická vozidla, která svou energii generují právě skrze něj. Energie vzniká chemickou reakcí vodíku a kyslíku ze vzduchu, kdy odpadním produktem je pouhá vodní pára. Přestože se jedná o druh elektrických vozidel, nenabíjejí se ze zásuvky a jejich doplnění paliva, které u běžných elektromobilů může trvat až osm hodin, trvá několik minut.
Výhoda vodíkového automobilu tedy oproti klasickému elektromobilu spočívá především v úspoře času během doplňování pohonné hmoty, který u vodíkového automobilu zabere stejně jako při tankování u běžného auta. Dalším velkým plusem vodíkového automobilu je nulové znečištění, jediným odpadem je totiž obyčejná vodní pára. Vodík vzniká jako druhotný produkt chemického průmyslu, je ale možné jej získat i pomocí obnovitelných zdrojů, navíc umožňuje delší dojezdy.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Které vozy jezdí na vodíkový palivový článek?
- Honda FCX Clarity
- Hyundai Nexo
- Nissan X-Trail FCV
- Opel HydroGen4
- Mercedes-Benz GLC F-CELL
- Toyota Mirai
- TriHyBus
Kde natankovat? V ČR zatím na jediném místě
Pořízení vodíkového automobilu u nás stále nemá žádný větší smysl, na celém území České republiky se totiž nachází jediná vodíková čerpací stanice, která byla vybudována už v roce 2009. Čerpací stanice se nachází v Neratovicích a skládá se z několika sekcí – nízkotlaké, střednětlaké a vysokotlaké. Natankovat ovšem lze pouze po předchozí domluvě s vlastníkem.
Společnost Unipetrol chce ale být na nástup vodíkových automobilů připravena a plánuje rozšíření čerpacích stanic Brně a Litvínově, kde je vodík pro automobily produkován. Ministerstvo dopravy v roce 2018 navíc uvedlo, že v České republice by do roku 2023 mohlo vzniknout 6 až 8 čerpacích stanic na vodík. Ty by majitelé vodíkových automobilů měli najít v Neratovicích, Litvínově, Praze, Brně nebo Ostravě.
S koncentrací vodíkových čerpacích stanic jsou na tom nejlépe v sousedním Německu, kde je aktuálně zprovozněno 78 stanic. Další neustále přibývají, v blízké době je v plánu stanice rozšířit o dalších 27 stanic.
Vodíková auta, nebo elektromobily?
Jakmile padne otázka, čím budou v budoucnosti nahrazena fosilní paliva do automobilů, objeví se dva soupeři – vodíková auta a klasické nabíjecí elektromobily.
Současný vývoj se dere vpřed ve prospěch nabíjecích elektromobilů, přestože vodíkové automobily mají své jisté přednosti, největším problémem je nedostatečná tankovací infrastruktura, ale i horší dostupnost vodíkových vozů. O vodík jako součást elektromobility se ale začali zajímat provozovatelé veřejné dopravy, kde by byla tato metoda využitelná.