Zajímavosti o létání, které pravděpodobně netušíte04.04.2018 Přepravovat se letadlem je pro mnohé velkým zážitkem, pokud nelétáte moc často a už toho máte až po krk. Lidé jsou od pradávna létáním fascinováni, blíží-li se jejich cesta vzduchem, narůstá vzrušení a touha po zajímavých informacích. My váš hlad ukojíme, přinášíme několik zajímavostí ze světa létání dopravními letadly. Jídlo v letadle Co se týče občerstvení a jídel, které se podávají během letu, je to asi takto: jídlo, které dostanete, bylo s největší pravděpodobností uvařeno v jedné ze dvou velkých průmyslových vývařoven, které se starají o jejich výrobu. Jedná se o společnosti Gate Gourmet ze Švýcarska a LSG Sky Chefs z Německa. Uvařené jídlo je zabaleno do plastových boxů s folii, ochladí se přibližně na 5 stupňů, a potom je znovu ohřáto na palubě letadla v mikrovlnných troubách. Díky složité expedici se hotové jídlo ke strávníkům dostává v průběhu 12 až 72 hodin od jeho uvaření. American Airlines ušetřily v roce 1987 neskutečných 40.000 dolarů za to, že z každého salátu, který se podával v první třídě, odstranili jednu olivu. Naopak Lufthansa je největším spotřebitelem kaviáru, tam se nešetří, ročně ho nakoupí až 10 tun! Posádka letu konzumuje stejné jídlo jako pasažéři, ovšem s výjimkou pilotů, těm většina leteckých společností zajistí jiné potraviny a nepsaným pravidlem je, že každý z pilotů dostane jiné jídlo, aby nedošlo k případné otravě obou. Bezpečnost létání O létání dopravními letadly, se říká, že je nejbezpečnějším způsobem přepravy na světě, ale omyl je až na 2. místě, před ním je jízda na eskalátorech a ve výtahu. Turbulence, jsou nepříjemné, ale nepřestavují, žádné větší riziko pádu letadla. Jeden pilot je přirovnal k jízdě autem po hrbolaté cestě, což je nepříjemné, ale ne život ohrožující. Velká turbulence, kdy máte pocit, že se letoun propadl o několik metrů, není na výškoměru skoro znát. Tento jev, má však na svědomí nejvíce úrazů. Uvádí se, že více lidí ročně zabije osel, než je počet mrtvých při leteckých nehodách. Statistická pravděpodobnost, že zemřete během letu civilním letadlem, je jedna ku 13 miliónům. Nejméně bezpečnými zeměmi z hlediska létání bylo v roce 2015 označeno USA spolu s Ruskem, dále Kolumbie a Argentina. Proč nemají pasažéři k dispozici padáky, ale jen záchranné vesty? Na tuto otázku známe celkem jednoznačné odpovědi. Za prvé, pokud vyskočíte z letadla v jeho běžné letové výšce, nebude tam dostatek kyslíku a navíc velmi rychle zmrznete. A za druhé, se vám během letu nepodaří otevřít dveře letadla. Na základě rozdílného tlaku, který je v kokpitu a venku, je takřka nemožné je otevřít, představte si, například Papinův hrnec, ten se taky nedá jen tak otevřít, kdy se vám zamane. Ještě jedna dobrá rada na závěr, podle statistik je nejbezpečnější místo v zadní třetině letadla. Toalety na palubě Toalety na palubě letadla, některé až magicky přitahují. Během letu se tvoří fronty a člověk má někdy pocit, že se tam snad vystřídají všichni dočasní obyvatelé letadla. Tak tady jsou nějaké zajímavosti k onomu posvátnému místu. I po zákazu kouření v letadle najdeme na toaletě popelník, je to proto, že pravidla občas někdo poruší a pro posádku letu je bezpečnější, když onen ničema odhodí nedopalek do popelníku a ne do koše, kde by mohl vzplanout. Porouchaný záchod je legitimním důvodem pro návrat nebo přistání na nejbližším možném letišti. Dojde-li k takové situaci, posuzuje se množství toalet na palubě, délka letu a počet pasažérů. V roce 2015 se právě z tohoto důvodu let z Gatwicku na Barbados, přerušil a přistávalo se už v Manchesteru. Luxus Nejluxusnějším letadlem na nebi, které je možné si pronajmout za 20.000 liber na hodinu, tedy asi 632 000 Kč je Boing 787 Dreamliner ve speciální úpravě. Zatímco v běžné dopravě je v tomto typu letounu místo pro 242 nebo 335 cestujících, v luxusním provedení je určen pro hrstku cestujících, celkově 30 plus posádka. Uvnitř jsou nejpohodlnější polohovatelné sedadla, podává se jídlo jako v restauraci ohodnocené michelinskou hvězdou a cestující si krátí čas letu sledováním filmů na obří obrazovce, mimo všechny možné vychytávky je tam také obří koupelna. Další rekonstrukcí prošel Airbus A350, který je dokonalým prostředkem dopravy pro potřeby miliardářů. V této luxusní verzi nehrozí stísněný prostor, sklápěcí stolečky a jídlo z hliníkové krabičky, do kterého se pustíte s pomocí plastových příborů. Tady je místa habaděj, na palubě je bar, restaurace a zasedací místnost pro obchodní jednání, k odpočinku je připravená velká kvalitní dvoulůžková postel, takže žádné sklápění sedadel nehrozí. V koupelně najdete decentní mramorovou sprchu a pozlacené umyvadlo. Oválná okna v letadle nejsou jen nějakým designérským počinem. Na oválu se totiž tlak rozkládá mnohem rovnoměrněji a okna jsou odolnější proti poškození, jsou také složeny z několika vrstev a v některé se dá najít malá dírka, ta je tam schválně, kvůli vyrovnávání tlaku. Zisk dopravce z jednoho pasažéra je prý stejný jako vydělá McDonald na prodeji 4 Happy mealů. Má se po přistání tleskat? Znáte to, přistanete na zemi, všichni spolucestující juchají a tleskají, je to ale správný postup? Někdo říká, že ne. Pilot je povolání jako každé jiné, tedy je to hodně náročné, ale piloti jsou trénovaní a studovaní, přistání je pro ně mnohdy rutinní záležitostí, kterou opakují někdy i víckrát během služby. Řidiči autobusu přece taky netleskáme, že nás dovezl na místo určení. Na druhou stranu pilot není autobusák a tím nechceme urazit řidiče hromadné dopravy. Prostě se nechte unést svými pocity, tleskáním nikoho neurazíte a taky to žádný přepravní předpis nezakazuje, při nejhorším budete vypadat jako maloměšťák. Zvířata se přepravují v nákladovém prostoru, nemusíte se bát, že by tam umrzla, protože jsou v jeho speciální části, která je spojená s klimatizačním okruhem kabiny letadla. ČSA ročně přepravuje kolem osmi stovek zvířat a nejsou to zdaleka jen domácí mazlíčci, mezi přepravovaná zvířata patří levhart, tučňák, hroch, opice, lev nebo lemur. Skoro na celém světě je komunikačním jazykem pilotů a dispečerů angličtina. Používají různé fráze, jejíž význam je přesně daný a obě strany je musí znát. Slovo Roger, není jméno pilota, jak často vyplývalo z chybného dabingu ve filmech, ale je to univerzální vyjádření souhlasu. Dnes se už Roger užívat nemá, není totiž v oficiální frazeologii letectví, je to ovšem výraz hluboko zakořeněný, čili ho ještě někteří neukáznění piloti vyslovují. Dalším slovem, které může v kokpitu zaznít je MAYDAY, věděli jste, že to pochází z francouzského m’aidez a znamená pomoc? A jestliže kapitán letadla zahlásí: “Hi, Jack” věži, neznamená to, že se jeden z řídících letového provozu jmenuje Jack a kapitán ho zdraví, naopak situace je velmi vážná a letadlo je obětí únosu. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz bezpečnostletadloluxuszajímavosti