Přepravovat se letadlem je pro mnohé velkým zážitkem, pokud nelétáte moc často a už toho máte až po krk. Lidé jsou od pradávna létáním fascinováni, blíží-li se jejich cesta vzduchem, narůstá vzrušení a touha po zajímavých informacích. My váš hlad ukojíme, přinášíme několik zajímavostí ze světa létání dopravními letadly.
Jídlo v letadle
Co se týče občerstvení a jídel, které se podávají během letu, je to asi takto:
- jídlo, které dostanete, bylo s největší pravděpodobností uvařeno v jedné ze dvou velkých průmyslových vývařoven, které se starají o jejich výrobu. Jedná se o společnosti Gate Gourmet ze Švýcarska a LSG Sky Chefs z Německa. Uvařené jídlo je zabaleno do plastových boxů s folii, ochladí se přibližně na 5 stupňů, a potom je znovu ohřáto na palubě letadla v mikrovlnných troubách. Díky složité expedici se hotové jídlo ke strávníkům dostává v průběhu 12 až 72 hodin od jeho uvaření.
- American Airlines ušetřily v roce 1987 neskutečných 40.000 dolarů za to, že z každého salátu, který se podával v první třídě, odstranili jednu olivu. Naopak Lufthansa je největším spotřebitelem kaviáru, tam se nešetří, ročně ho nakoupí až 10 tun!
- Posádka letu konzumuje stejné jídlo jako pasažéři, ovšem s výjimkou pilotů, těm většina leteckých společností zajistí jiné potraviny a nepsaným pravidlem je, že každý z pilotů dostane jiné jídlo, aby nedošlo k případné otravě obou.
Bezpečnost létání
- O létání dopravními letadly, se říká, že je nejbezpečnějším způsobem přepravy na světě, ale omyl je až na 2. místě, před ním je jízda na eskalátorech a ve výtahu.
- Turbulence, jsou nepříjemné, ale nepřestavují, žádné větší riziko pádu letadla. Jeden pilot je přirovnal k jízdě autem po hrbolaté cestě, což je nepříjemné, ale ne život ohrožující. Velká turbulence, kdy máte pocit, že se letoun propadl o několik metrů, není na výškoměru skoro znát. Tento jev, má však na svědomí nejvíce úrazů.
- Uvádí se, že více lidí ročně zabije osel, než je počet mrtvých při leteckých nehodách.
- Statistická pravděpodobnost, že zemřete během letu civilním letadlem, je jedna ku 13 miliónům.
- Nejméně bezpečnými zeměmi z hlediska létání bylo v roce 2015 označeno USA spolu s Ruskem, dále Kolumbie a Argentina.
- Proč nemají pasažéři k dispozici padáky, ale jen záchranné vesty? Na tuto otázku známe celkem jednoznačné odpovědi. Za prvé, pokud vyskočíte z letadla v jeho běžné letové výšce, nebude tam dostatek kyslíku a navíc velmi rychle zmrznete. A za druhé, se vám během letu nepodaří otevřít dveře letadla. Na základě rozdílného tlaku, který je v kokpitu a venku, je takřka nemožné je otevřít, představte si, například Papinův hrnec, ten se taky nedá jen tak otevřít, kdy se vám zamane.
- Ještě jedna dobrá rada na závěr, podle statistik je nejbezpečnější místo v zadní třetině letadla.
Toalety na palubě
Toalety na palubě letadla, některé až magicky přitahují. Během letu se tvoří fronty a člověk má někdy pocit, že se tam snad vystřídají všichni dočasní obyvatelé letadla. Tak tady jsou nějaké zajímavosti k onomu posvátnému místu.
- I po zákazu kouření v letadle najdeme na toaletě popelník, je to proto, že pravidla občas někdo poruší a pro posádku letu je bezpečnější, když onen ničema odhodí nedopalek do popelníku a ne do koše, kde by mohl vzplanout.
- Porouchaný záchod je legitimním důvodem pro návrat nebo přistání na nejbližším možném letišti. Dojde-li k takové situaci, posuzuje se množství toalet na palubě, délka letu a počet pasažérů. V roce 2015 se právě z tohoto důvodu let z Gatwicku na Barbados, přerušil a přistávalo se už v Manchesteru.
Luxus
- Nejluxusnějším letadlem na nebi, které je možné si pronajmout za 20.000 liber na hodinu, tedy asi 632 000 Kč je Boing 787 Dreamliner ve speciální úpravě. Zatímco v běžné dopravě je v tomto typu letounu místo pro 242 nebo 335 cestujících, v luxusním provedení je určen pro hrstku cestujících, celkově 30 plus posádka. Uvnitř jsou nejpohodlnější polohovatelné sedadla, podává se jídlo jako v restauraci ohodnocené michelinskou hvězdou a cestující si krátí čas letu sledováním filmů na obří obrazovce, mimo všechny možné vychytávky je tam také obří koupelna.
- Další rekonstrukcí prošel Airbus A350, který je dokonalým prostředkem dopravy pro potřeby miliardářů. V této luxusní verzi nehrozí stísněný prostor, sklápěcí stolečky a jídlo z hliníkové krabičky, do kterého se pustíte s pomocí plastových příborů. Tady je místa habaděj, na palubě je bar, restaurace a zasedací místnost pro obchodní jednání, k odpočinku je připravená velká kvalitní dvoulůžková postel, takže žádné sklápění sedadel nehrozí. V koupelně najdete decentní mramorovou sprchu a pozlacené umyvadlo.
- Oválná okna v letadle nejsou jen nějakým designérským počinem. Na oválu se totiž tlak rozkládá mnohem rovnoměrněji a okna jsou odolnější proti poškození, jsou také složeny z několika vrstev a v některé se dá najít malá dírka, ta je tam schválně, kvůli vyrovnávání tlaku.
- Zisk dopravce z jednoho pasažéra je prý stejný jako vydělá McDonald na prodeji 4 Happy mealů.
- Má se po přistání tleskat? Znáte to, přistanete na zemi, všichni spolucestující juchají a tleskají, je to ale správný postup? Někdo říká, že ne. Pilot je povolání jako každé jiné, tedy je to hodně náročné, ale piloti jsou trénovaní a studovaní, přistání je pro ně mnohdy rutinní záležitostí, kterou opakují někdy i víckrát během služby. Řidiči autobusu přece taky netleskáme, že nás dovezl na místo určení. Na druhou stranu pilot není autobusák a tím nechceme urazit řidiče hromadné dopravy. Prostě se nechte unést svými pocity, tleskáním nikoho neurazíte a taky to žádný přepravní předpis nezakazuje, při nejhorším budete vypadat jako maloměšťák.
- Zvířata se přepravují v nákladovém prostoru, nemusíte se bát, že by tam umrzla, protože jsou v jeho speciální části, která je spojená s klimatizačním okruhem kabiny letadla. ČSA ročně přepravuje kolem osmi stovek zvířat a nejsou to zdaleka jen domácí mazlíčci, mezi přepravovaná zvířata patří levhart, tučňák, hroch, opice, lev nebo lemur.
- Skoro na celém světě je komunikačním jazykem pilotů a dispečerů angličtina. Používají různé fráze, jejíž význam je přesně daný a obě strany je musí znát. Slovo Roger, není jméno pilota, jak často vyplývalo z chybného dabingu ve filmech, ale je to univerzální vyjádření souhlasu. Dnes se už Roger užívat nemá, není totiž v oficiální frazeologii letectví, je to ovšem výraz hluboko zakořeněný, čili ho ještě někteří neukáznění piloti vyslovují. Dalším slovem, které může v kokpitu zaznít je MAYDAY, věděli jste, že to pochází z francouzského m’aidez a znamená pomoc? A jestliže kapitán letadla zahlásí: “Hi, Jack” věži, neznamená to, že se jeden z řídících letového provozu jmenuje Jack a kapitán ho zdraví, naopak situace je velmi vážná a letadlo je obětí únosu.