Statistika nejvíce ucpaných měst je pro někoho zajímavostí, pro někoho možná uspokojením, že město, ve kterém bydlí, není na prvních příčkách a že na tom někdo může být dokonce i hůř. Statistiky vycházejí každoročně a pořadí měst se sice každoročně mění, ačkoli na předních příčkách nijak zásadně. Kde je tedy lepší využít podzemku, nebo vyměnit pozemní dopravu za vrtulník? Ne každý to z finančních nebo provozních důvodů může udělat, proto jsou následující statistiky pro někoho možným varováním, kam v rámci zachování duševní pohody nejezdit vozem.
INRIX
Společnost INRIX je jedna z největších společností svého druhu, která sbírá, zpracovává a analyzuje přesná dopravní data a poskytuje je společnostem, jejichž úspěšná činnost závisí na rozhodování vycházející právě z dopravních statistik: automobilkám, vládním představitelům, konzultantům a firmám po celém světě. Každoročně vydává největší statistiku svého druhu o dopravních zácpách, která zahrnuje 5 kontinentů, 38 zemí a 1360 měst. V této statistice bohužel chybí Čína, která je složitou situací v dopravě známá ve městech Pekingu a Hong Kongu. Do své statistiky společnost INRIX zahrnula i 11 českých měst (viz. tabulka č.2).
Systém hodnocení
Statistika zahrnuje více parametrů: počet hodin strávených v zácpě, z toho ve špičce (v %), přes den (v %) a kolik času to je z celkového času, který stráví za volantem (v %). Tyto parametry jsou vyhodnoceny a následně je sestaven žebříček nejucpanějších měst. Pokud města mají stejný počet celkových hodin, jsou seřazena podle dalších parametrů.
Tabulka č.1: 20 nejucpanějších měst na světě (statistika za rok 2017)
Pořadí: Město (Stát) | Počet hodin strávených v dopravní zácpě ve špičce (za rok) | Kolik procent času strávených v zácpě je z toho v dopravní špičce (%) | Kolik procent času tráví řidič v zácpě (z celkového času jízdy – v %) |
---|---|---|---|
Los Angeles (USA) | 102 | 21 | 12 |
Moskva (Rusko) | 91 | 32 | 26 |
New York City (USA) | 91 | 19 | 13 |
Sao Paulo (Brazílie) | 86 | 30 | 22 |
San Francisco (USA) | 79 | 21 | 12 |
Bogota (Kolumbie) | 75 | 36 | 20 |
Londýn (Velká Británie) | 74 | 20 | 13 |
Magnitogorsk (Rusko) | 73 | 42 | 44 |
Yurga (Rusko) | 71 | 42 | 39 |
Altanta (USA) | 70 | 17 | 10 |
Aerodromnyy (Rusko) | 69 | 41 | 37 |
Paříž (Francie) | 69 | 21 | 13 |
Caracas (Venezuela) | 67 | 37 | 23 |
Miami (USA) | 64 | 13 | 9 |
Kansk (Rusko) | 64 | 38 | 34 |
Bangkok (Thajsko) | 64 | 33 | 23 |
Jakarta (Indonésie) | 63 | 24 | 20 |
Washington (USA) | 63 | 20 | 11 |
Boston (USA) | 60 | 23 | 14 |
Istanbul (Turecko) | 59 | 25 | 19 |
Tabulka č.2 : Nejucpanější města v ČR podle INRIX (statistika za rok 2017)
Pořadí: Město (pořadí v r. 2016) | Počet hodin strávených v dopravní zácpě (za rok) | Kolik procent času strávených v zácpě je z toho v dopravní špičce (v %) | Kolik procent času tráví řidič v zácpě (z celkového času jízdy – v %) |
---|---|---|---|
323. Praha (252.) | 24 | 15 | 10 |
490. České Budějovice (322.) | 19 | 13 | 11 |
570. Brno (356.) | 17 | 11 | 8 |
645. Hradec Králové (453.) | 15 | 10 | 8 |
701. Pardubice (–) | 14 | 10 | 7 |
765. Plzeň (549.) | 13 | 9 | 7 |
780. Liberec (524.) | 12 | 9 | 8 |
871. Olomouc (620.) | 11 | 7 | 6 |
1077. Ústí nad Labem (738.) | 8 | 5 | 5 |
1097. Karlovy Vary (763.) | 5 | 6 | 5 |
1155. Ostrava (845.) | 7 | 5 | 4 |
TomTom
Každý řidič, který k řízení využívá navigaci, je seznámen s populární značkou nizozemského výrobce navigací – TomTom. Společnost se rozrostla a vyvíjí a nabízí i spoustu dalších produktů jako jsou např. sport testery, tréninkové hodinky, navigační aplikace, mapy atd. Na základě dat, získaných od svých uživatelů, tvoří TomTom i statistiky a jedna z nich je právě celosvětové srovnání dopravy ve městech s nejhustším provozem. Do statistiky je zahrnuto 48 zemí, 390 měst a základem pro sběr dat je vypovídající čas, který řidiči strávili za volantem: 730 000 let!
Systém hodnocení
Společnost TomTom vyhodnocuje data, získaná anonymně od milionů uživatelů aplikací, navigací atd. Do hodnocení byla zahrnuta pouze větší města s více než 500 000 obyvateli. Pokud byla rychlost vozu ve městě, jedoucího po dané pozemní komunikaci, nižší než 70% maximální rychlosti, je provoz ve městě považován za ucpaný. Počet procent v tabulce č. 3 vyjadřuje kolik procent silnic ve městě je během dne ucpaných.
Tabulka č. 3: Nejucpanější města světa podle TomTom (2016)
Pořadí: Město (Stát) | Počet ucpaných silnic (v %) |
---|---|
Mexico City (Mexico) | 66 |
Bangkok (Thajsko) | 61 |
Jakarta (Indonésie) | 58 |
Chongqing (Čína) | 52 |
Bukurešť (Rumunsko) | 50 |
Istanbul (Turecko) | 49 |
Chengdu (Čína) | 47 |
Rio De Janeiro (Brazílie) | 47 |
Tainan (Taiwan) | 46 |
Peking (Čína) | 46 |
Changsha (Čína) | 45 |
Los Angeles (USA) | 45 |
Moskva (Rusko) | 44 |
Guangzhou (Čína) | 44 |
Shenzhen (Čína) | 44 |
Hangzhou (Čína) | 43 |
Santiago de Chile (Chile) | 43 |
Shijiazhuang (Čína) | 42 |
Buenos Aires (Argentina) | 42 |
Kaohsiung (Taiwan) | 41 |
V České republice je do žebříčku zařazena pouze Praha, TomTom nicméně uveřejnil i dopravní situaci v Brně a Ostravě.
Tabulka č. 4: Nejucpanější města v ČR podle TomTom (2016)
Pořadí: Město | Počet ucpaných silnic (v %) | Denní zpoždění řidičů v zácpě (v min) |
---|---|---|
94. Praha | 28 | 30 |
Brno | 25 | 25 |
Ostrava | 18 | 18 |
Zajímavosti:
- Američané stráví průměrně 1 hodinu týdně v dopravní zácpě.
- V roce 2017 stálo londýnské řidiče stání v zácpě celkem 69 362 Kč
- Nejpomalejší dopravní zácpa v roce 2017 byla ve městě Oaxaca v Mexiku – průměrná rychlost v koloně klesla na 5,9 km/h (průměrná rychlost chodce je 5 km/h).